[:swvar:icon:2:]

Zelf meewerken als vrijwilliger

Kan jij je vrijmaken in de week van 22 augustus en wil je graag een handje toesteken ... dan kunnen we jouw helpende handen maar al te goed gebruiken. Geef ons een seintje via onderstaand contactformulier, en wij nemen snel contact op. We hebben voor elk wat wils!

Laat snel een berichtje na op ons contactformulier.

Onze sponsors

Muzikale Partners

Koninklijke Harmonie Sint-Cecilia Elverdinge

Al meer dan 100 jaar vervullen we met onze Koninklijke Harmonie Sint-Cecilia een belangrijke, sociale en culturele rol in het gemeenschapsleven van Elverdinge. We streven er steeds naar om tijdens onze concerten en stapoptredens hoogstaande muziek te brengen. Ook het levendig houden van de vele hechte vriendschappen en het hartelijk verwelkomen van nieuwe muzikanten staan steevast bovenaan ons lijstje.

Onze dirigent Jan Kusseneers zorgt steeds voor een mooi evenwicht tussen klassieke en populaire muziek. Met de begeleiding van zangers en filmfragmenten worden onze toeschouwers meegetrokken in een wervelende muziekbeleving. Het imponerende trommelkorps o.l.v. Hein Moerman en Jordy Dehaene zorgt hierbij voor het ritmische deel met een showgehalte om ‘U’ tegen te zeggen. Hierdoor zijn we niet enkel in Ieper, maar in verre omstreken een gerespecteerde muzikale groep.

In augustus 2022 wagen we ons voor het eerst aan een fantastisch openluchtconcert in het kasteelpark van Elverdinge. Omringd door het prachtige decor van het kasteel en het kasteelpark zal onze Koninklijke Harmonie hiermee haar muzikale hoogtepunt van 2022 beleven. We kijken er alvast naar uit om jullie hier te mogen verwelkomen.

Wat geldt voor de harmonie, geldt evenzeer voor dit gemengd koor uit Ieper. Chorus is een gevestigde waarde in het Groot-Ieperse
    koorwereldje dat telkens weer verrast en verwend op vocaal vlak.

Het koor zingt vierstemmig met een vast begeleidingsorkest bestaande uit dwarsfluiten, klarinetten, trompet en orgel. De vereniging is een zelfstan-
    dige groep, onafhankelijk van een parochie of andere organisatie. De muzikale leiding ligt in handen van dirigente Tineke Devoghel.

In 2020 blies Chorus trouwens 50 kaarsjes uit!

Chorus

Koninklijke Harmonie Sint-Cecilia Vleteren

De Koninklijke Harmonie Sint-Cecilia van Vleteren werd opgericht in het jaar 1848 en is daarmee al 174 jaar een vaste waarde in het muzikale landschap van de westhoek. In die periode speelde de harmonie een rijke geschiedenis van optredens, taptoes en opgeluisterde feestelijkheden bij elkaar. In 1950 werd de toenmalige muziekmaatschappij erkent als Koninklijke muziekmaatschappij en in 2011 veranderde de naam van ‘Koninklijke fanfare Sint-Cecilia Oostvleteren’ in ‘Koninklijke Harmonie Sint-Cecilia Vleteren’.

De harmonie bestaat uit een trommelkorps en een orkest van ruim 40 muzikanten die voor het grootste stuk opgeleid werden in de Vleterse muziekschool. De muziekschool werd in 1992 opgericht om de instroom van nieuwe muzikanten te garanderen. In 2021 werd onder impuls van onze harmonie een samenwerking opgezet tussen de gemeente Vleteren en dé Academie van Ieper om jonge en minder jonge muzikanten op te leiden in Vleteren.

Doorheen het jaar verzorgt de harmonie verschillende optredens in en rond Vleteren zoals het openen van de kermissen in de deelgemeentes, ons aperitiefconcert op de markt van Oostvleteren in september en ons muzikale hoogtepunt: het lenteconcert in mei. In de recente geschiedenis kreeg de harmonie ook de eer om enkele huwelijksvieringen van eigen muzikanten op te luisteren. Zowel voor de muzikanten als voor de bruid en bruidegom was dit telkens een prachtige ervaring.

Elke vrijdag repeteert de harmonie in functie van de talrijke activiteiten doorheen het jaar. Sinds 2010 onder leiding van Giovani Faghel, die daarvoor reeds spelend lid van het korps was. Giovani is eveneens dirigent van het Elverdingse Sint-Petrus en Sint-Paulus mannenkoor en in 2017 traden beide verenigingen samen op tijdens het felgesmaakte ‘Midwinternacht in De Sceure’. Een samenwerking tussen muzikanten van Elverdinge en Vleteren gaat ons dus blijkbaar zeer goed af.

Socials

Quick links