Onze Dirigenten

Jan werd op 24 februari van het gezegende jaar 1988 geboren in Lier, en groeide daarna op in Kessel (Nijlen). Zijn eerste muzikale opleiding kreeg hij aan de muziekschool van Lier. Hier leerde hij zijn hoofdinstrument, saxofoon, bij Johan Verhelst en Monique Vermeulen. In de middelbare graad kreeg Jan de kans om een 2de instrument te kiezen en dat werd piano, waarvoor hij les kreeg van Jef Neve. Op zijn 15de besliste hij de humane wetenschappen te laten voor wat ze waren, en trok hij naar De Kunsthumaniora in Antwerpen. Hier volgde hij de pop/jazz opleiding bij oa. Bart Defoort, Ewout Pierreux, Bart Delacourt, ...
Na de humaniora studeerde hij Muziekproductie aan het conservatorium in Gent, en nog daarna volgde hij de lerarenopleiding muzikale opvoeding en project kunstvakken (AMV/AMC) aan de HoGent waar hij in 2011 afstudeerde. In 2020 behaalde hij ook een bachelordiploma lager onderwijs.
In 2015 studeerde Jan met grote onderscheiding af voor de HaFaBra-directie opleiding in Gentbrugge, waar hij les kreeg van Bart Picqueur en Dimitri Bracke.
Door de jaren heen dirigeerde hij verschillende orkesten. Zo dirigeerde hij bij de harmonie Eendracht maakt macht in Zoersel, Jeugdorkest Hemiksem, Concertband Broechem, fanfare Graaf D'Elissem in Onze-lieve-vrouw-Waver, en nu reeds 5 jaar bij de KHSC Elverdinge.
Als muzikant is Jan ook nog steeds actief als pianist bij de coverband Crystal Moon, bij Ladies of the sixties en Ladies of the seventies en bij Capo4 als pianist/drummer. Daarnaast verzorgt hij met zijn eigen bedrijfje Music for Weddings livemuziek tijdens huwelijksceremonies en recepties met verschillende bevriende muzikanten.

Jan Kusseneers

Hein Moerman

Midden de jaren negentig studeerde Hein af te London met een Master als Muziekregisseur, Producer en Geluidsingenieur. Daarvoor had hij reeds het diploma Slagwerk als laureaat op zak. Hij werkte ettelijke jaren als Producer en Geluidsingenieur mee aan vele CD's en Tournees van diverse bekende Topartiesten en Bands. Wereldwijde producties kwamen aan bod (West- en Oost-Europa, Japan, China,...) maar de thuisbasis bleef toen vooral de UK (London) en Dublin. Vele muzikale arrangementen, toen op CD’s vastgelegd, passeerden de revue in de bekende popmuziek.

Daarnaast bleef hij zelf steeds actief als muzikant (Slagwerk en keyboard) in verschillende bands. Hij gaf eveneens jaren keyboardles en demonstraties van Roland en Yamaha. Na de jaren in de muziekwereld gaf Hein zijn loopbaan een nieuwe wending in de bedrijfswereld.

Hein was reeds trommelinstructeur van de KHSC en introduceerde zo de landsknechten en diverse trommelshows. Alle trommelwerken die het korps toen uitvoerde, waren van zijn hand. Het werd niet alleen trommelen maar ook de show speelde een belangrijk element en dat maakte het geheel extra moeilijk.

Na een tussenpauze van 4 jaar omwille van andere professionele redenen staat Hein nu sinds eind 2021 terug aan het roer van het KHSC-trommelkorps. Hij is opnieuw de trommelinstructeur in de Koninklijke Harmonie van Elverdinge naast zijn andere drukke professionele bezigheden als bedrijfsleider.

Toen onze harmonie in 2014 op zoek ging naar een tamboer-majoor om de straatoptredens te begeleiden, werd aan Jordy de vraag gesteld of dit niets voor hem zou zijn. Daar hoefde hij niet lang over na te denken. Anderhalf jaar eerder was Jordy lid geworden van het trommelkorps en hij wilde zeker ook dit bijkomende engagement aangaan.
Na de nodige opleidingen via VLAMO volgde al snel het eerste stapoptreden: het muzikaal verzorgen van de Last Post onder de Ieperse Menenpoort, met enkele honderden toeschouwers. Als dat geen vuurdoop is… Vandaag begeleid Jordy nog steeds met veel plezier onze harmonie tijdens elk stapoptreden. Twee stapoptredens zijn nooit dezelfde, daarom is het belangrijk om samen met alle muzikanten en de dirigent de nodige afspraken te maken wanneer we als groep naar buiten treden. Het geeft hem dan ook veel voldoening om met onze harmonie een mooi straatoptreden te kunnen verzorgen.

Binnen de harmonie is Jordy ook actief als percussionist. Enkele jaren geleden volgde hij ook een extra opleiding met als doel de nieuwste, vaak jonge, trommelaars klaar te kunnen stomen om het trommelkorps te vervoegen. De lachende gezichten zien na hun eerste, zo stressvolle, optreden, geeft Jordy naar eigen zeggen extra motivatie om zich hiervoor te blijven inzetten.

In zijn professioneel leven werkt Jordy, na zijn opleiding politieke wetenschappen en EU-studies, momenteel als leerkracht Nederlands en communicatiewetenschappen in de Broederschool te Roeselare. Ook daar engageert hij zich op muzikaal vlak en begeleidt hij enkele schoolbands.

Daarnaast is Jordy ook politiek actief en zet hij zich ook in als lid van het Elverdingse Sint-Maartenscomité en de dorpsraad. Dat dit alles heel wat tijd en energie vergt, staat vast. Na een drukke week kijkt hij er dan ook steeds naar uit om op vrijdagavond samen muziek te maken. Ook het bijpraten met een drankje nadien mag daar natuurlijk niet aan ontbreken.

Jordy Dehaene

Socials